„Trebuie să vă spun că Spania, cu o populație în jur de 47 de milioane de locuitori, atrage anual cam tot atâția turiști. Țara e în fruntea clasamentului mondial al statelor receptoare de turiști. Este, cum s-ar spune, un fenomen și am fost dornică să aflu cum se explică această reușită, ce putem face noi ca să ne apropiem măcar de acest succes și care sunt, totuși, dacă sunt, problemele turismului spaniol”.
Zâmbind aproape amar, prof. univ. dr. habil. Olimpia Ban spune că a renunțat la ideea inițială de cercetare cu care a plecat de acasă. Deși ea și colega ei, prof. univ. dr. habil. Victoria Bogdan, au fost foarte bine primite la UDIMA, prima idee de cercetare a căzut. „Am aflat, cu mirare, recunosc, că turismul spaniol nu are probleme evidente și am înțeles că e, practic, un non-sens să îl compari cu cel din România. Sunt, ca să spun așa, la zeci de ani lumină înaintea noastră. Eu cred că este corect să spunem lucrurilor pe nume, chiar dacă nu ne place. Turismul din Spania este unul de top iar superioritatea sa, față de România, nu o găsesc neapărat în resurse, deși resursele lor culturale sunt imense, ci în infrastructură și mod de organizare. Acolo totul merge strună, începând de la transport, până la cazare. O comparație e greu de făcut pentru că, rămânând la comparații, ei sunt deja majori, iar noi în ciclul primar”.
Unul din dascălii premiați, chiar zilele trecute, de Universitatea din Oradea pentru activitatea de cercetare, prof. univ. dr. habil. Olimpia Ban spune că „marile probleme” ale turismului spaniol azi sunt: generalizarea utilizării limbii engleze în servicii, orientarea spre smart-tourism, identificarea de soluții pentru ca, în cazul unei noi pandemii, această „industrie” să nu mai aibă de suferit și distribuirea afluxului de vizitatori pe întreaga durată a anului. „Le-am întrebat pe colegele mele de la UDIMA, prof. Raquel Garcia Revilla și prof. Olga Martinez, specialiste în domeniul Administrării afacerilor, care sunt provocările turismului spaniol și mi-au răspuns, dezarmant, că „turismul spaniol nu are probleme”.
Având un doctorat chiar în marketing turistic, prof. univ. dr. habil. Olimpia Ban spune că, în ciuda faptului că realitatea a obligat-o să renunțe la ideea cercetării științifice cu care s-a dus la Madrid, trainingul Erasmus i-a fost cât se poate de util. Am discutat și am identificat, împreună cu colegele mele, alte subiecte de cercetare pe turism și am aflat despre metode de predare inovative. În plus, am descoperit la UDIMA ceea ce ar putea fi universitatea viitorului. Imaginați-vă o clădire din sticlă, în care profesorii țin cursurile online, fiecare singur, în biroul lui, cu căștile pe urechi, vorbind la microfon. Deși UDIMA nu e printre universitățile iberice mari, are 15.000 de studenți care asistă la cursuri online. Una din metodele lor inovative aplicată aici se numește gamification, un fel de învățare prin joc”.
„Spiritul Erasmus înseamnă apropiere culturală și academică. Sunt convinsă că, studenți și profesori, învățăm enorm de la colegii străini cu care ne întâlnim și avem numai de câștigat, realizând împreună programe și studii de cercetare. Comunitatea academică e un popor cu vocație universală. Pentru noi mobilitatea oferită de programele Erasmus e o inepuizabilă sursă de cunoaștere”, conchide prof. univ. dr. habil. Olimpia Ban.
Birou Comunicare