Pornind de la premisa că „Educația reprezintă piatra de temelie a oricărei societăți prospere”, prima ediție a „Colocviilor Pedagogice” a avut ca temă „Identitatea școlii românești: dinamica raporturilor dintre continuitate și schimbare”. „Evenimentul a oferit o platformă de analiză și dialog, în contextul unor provocări sociale și tehnologice tot mai complexe, fiind, totodată, un forum deschis pentru reflecție și inovație”, spune prof. univ. dr. Florica Orțan.

„Colocviile Pedagogice” ale DPPD au fost concepute ca un spațiu deschis de dezbatere, dedicat unor teme esențiale: curriculumul, evaluarea, pedagogia digitală și integrarea competențelor transversale. Discuțiile au evidențiat necesitatea îmbinării valorilor tradiționale ale sistemului educațional românesc cu cerințele unei lumi aflate în continuă schimbare.

Participanții, cadre universitare și experți în educație din instituții prestigioase, precum Universitatea din București, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, au propus soluții concrete pentru revigorarea învățământului. Totodată, aceștia au subliniat importanța colaborării interinstituționale și a inovației pedagogice.

Prof. univ. dr. emerit Ioan Neacșu a pledat pentru o abordare critic-constructivă a educației, care să permită adaptarea la cerințele contemporane fără a pierde din vedere valorile fundamentale. El a evidențiat importanța practicilor educaționale esențiale, precum caligrafia și povestirea, și a sugerat reintroducerea lor în procesul de învățare pentru a sprijini dezvoltarea holistică a elevilor. Prof. univ. dr. emerit Ioan Neacșu a mai subliniat că „o pedagogie rezilientă presupune un echilibru între tradiție și schimbare”. Profesorul Neacșu a adus în discuție modelul taxonomic al lui Mircea Malița, care propune organizarea disciplinelor pe teme majore, precum: materia, viața, tehnologia și artele. El a criticat omisiunile din curriculumul actual și a pledat pentru o educație care să cultive conștiința istorică și spiritul critic.

Image  

Prof. univ. dr. Constantin Cucoș a explorat impactul tehnologiei asupra educației, subliniind că „pedagogia digitală trebuie să fie o extensie a celei tradiționale, nu un substitut”. El a mai remarcat că tehnologia poate diversifica metodele de predare, dar trebuie utilizată responsabil, pentru a evita riscuri precum de-socializarea sau accesul inegal la resurse. Prof. univ. dr. Constantin Cucoș a subliniat și că pedagogia digitală oferă noi oportunități, cum ar fi învățarea colaborativă și utilizarea inteligenței artificiale, dar a avertizat asupra pericolului de omogenizare culturală. Domnia sa a pledat pentru integrarea diversității culturale și lingvistice în procesul educațional, accentuând importanța pregătirii adecvate a profesorilor în acest context.

Prof. univ. dr. emerit Marin Manolescu a evidențiat rolul istoriei educației în fundamentarea reformelor viitoare. Acesta a realizat o analiză comparativă a modelelor de evaluare, subliniind nevoia unui echilibru între dimensiunile cognitive și non-cognitive ale elevilor. Profesorul a pledat pentru „reintroducerea unor practici pedagogice valoroase, precum istoria științei, ca parte integrantă a unui curriculum care să răspundă atât nevoilor locale, cât și celor globale”.

În discursul său, profesorul Marin Manolescu a punctat momente istorice esențiale pentru educația românească, precum adoptarea Legii instrucțiunii publice din 1864 și a subliniat că tradițiile educaționale trebuie adaptate la cerințele contemporane, fără a pierde specificul identitar.

Gazda „Colocviilor Pedagogice”, prof. univ. dr. Florica Orțan a abordat tema transpoziției didactice, un proces complex prin care cunoștințele științifice sunt transformate în conținuturi accesibile elevilor. „Am evidențiat două componente esențiale: transpoziția externă, care restructurează cunoștințele pentru curriculum, și transpoziția internă, ce personalizează predarea în funcție de nevoile elevilor”, a declarat prof. univ. dr. Florica Orțan. Directorul DPPD a mai ținut să sublinieze utilitatea organizatorilor cognitivi și a hărților conceptuale în facilitarea învățării și reducerea anxietății. Prof. univ. dr. Florica Orțan a punctat și importanța unei convergențe între structura logică a informației și structura psihologică a învățării, evidențiind că educația trebuie să sprijine dezvoltarea atât cognitivă, cât și socio-afectivă a elevilor. „Transpoziția didactică rămâne, astfel, un element central pentru o educație incluzivă și adaptată provocărilor contemporane”, consideră prof. univ. dr. Florica Orțan.

Prof. univ. dr. emerit Dan Potolea a pus în discuție relația dintre curriculum și evaluare, propunând o metaevaluare riguroasă și o aliniere mai clară între competențele predate și metodele de evaluare. El a evidențiat necesitatea unui curriculum flexibil și multidimensional, adaptat realităților societății contemporane. În viziunea prof. univ. dr. emerit Dan Potolea „trecerea de la o educație bazată pe conținut la una centrată pe competențe reflectă o schimbare esențială, iar valorile universale și naționale trebuie integrate pentru a crea un sistem educațional relevant și echilibrat”.

Prof. univ. dr. Ion Albulescu a subliniat transformările aduse de tehnologiile digitale în educație, atrăgând atenția asupra influenței acestora asupra gândirii elevilor. La rândul său, el a pledat pentru formarea profesorilor în utilizarea tehnologiei și pentru păstrarea specificului identitar al învățământului românesc în fața globalizării. Universitarul a evidențiat necesitatea clarificării competențelor cadrelor didactice, subliniind că acestea trebuie să reflecte nevoile actuale ale elevilor și societății. Prof. univ. dr. Ion Albulescu a mai subliniat că „succesul educației depinde de dialogul deschis și de adaptarea constantă la schimbare”.

Image  

Pe parcursul intervenției sale prof. univ. dr. Cristian Stan a adus în discuție discrepanțele dintre competențele predate și metodele de evaluare, pledând pentru o abordare mai flexibilă, orientată spre progresul elevilor. El consideră că anxietatea elevilor, produsă de evaluări, poate fi redusă prin utilizarea de „metode formative și adaptative”. Profesorul Cristian Stan a susține importanța unei corelări mai strânse între curriculum și evaluare, atrăgând atenția asupra nevoii de a alinia predarea la cerințele testelor internaționale, fără a pierde specificul educației naționale.

Și prof. univ. dr. Horațiu Catalano a descris relația dintre curriculum, evaluare și instruire ca fiind o „curea de transmisie” care trebuie sincronizată pentru eficiență. În context, el a pledat pentru un curriculum local adaptat, capabil să îmbine identitatea națională cu cerințele globale. Prof. univ. dr. Horațiu Catalano a atras atenția asupra nevoii de a evalua competențele non-cognitive, propunând o mai bună integrare a componentelor afective și psihomotorii în procesul educațional. Dar profesorul a subliniat și „importanța unui echilibru între abordările disciplinare și cele integrate, pentru a răspunde diversității elevilor”.

„Colocviile Pedagogice de la Universitatea din Oradea au fost un succes remarcabil, oferind un cadru de reflecție și inovație pentru toți cei implicați în educație. Evenimentul a reafirmat necesitatea unui sistem educațional care să îmbine tradiția cu modernitatea, promovând colaborarea interinstituțională și inovația pedagogică. Prin aceasta, Universitatea din Oradea și-a demonstrat, încă o dată angajamentul față de transformarea educației, oferind o platformă pentru schimbare. Colocviile rămân un exemplu de excelență academică și un model pentru inițiativele viitoare din domeniul educației”, afirmă prof. univ. dr. Florica Orțan, directorul DPPD, organizator al evenimentului.

 

Echipa de Comunicare – Universitatea din Oradea